LEKCJA WOLNOŚCI NA BIAŁORUSI

15 grudnia 2009 roku w naszej szkole odbył się Festiwal Nauki, w ramach którego przeprowadzone zostały warsztaty  z cyklu Patrz i zmieniaj na temat łamania praw na Białorusi.

W warsztatach wzięła udział klasa III c.

Cele zajęć:

  • Poznanie sytuacji politycznej na Białorusi oraz zapoznanie z przebiegiem wyborów prezydenckich w 2006 roku.
  • Zrozumienie , iż łamanie praw człowieka jest zagrożeniem demokracji.
  • Zaplanowanie działań, które mogły by wpłynąć na zmianę sytuacji politycznej na Białorusi.

Uczniowie przygotowali na zajęcia najważniejsze wiadomości na temat historii Białorusi, jej symboli, położenia geograficznego, gospodarki, przywódców.

W trakcie zajęć uczestnicy obejrzeli film „ Lekcja białoruskiego", który opowiadał o problemach młodzieży podejmujących działania w celu obrony praw człowieka.

W 1991 roku powstało w Mińsku humanistyczne liceum, które postawiło sobie za cel krzewienie języka białoruskiego i wychowanie przyszłej elity białoruskiej inteligencji. Kilka lat później do władzy doszedł prezydent Łukaszenka. W 2003 roku, po wielu szykanach, szkoła została zdelegalizowana i zamknięta. Uczniowie jednak nie poddali się i przez kilka lat uczyli się dalej w podziemiu. Młodzi ludzie z zamkniętej szkoły na wiele sposobów wyrazili też swój krytyczny stosunek do otaczającej ich rzeczywistości.

Główny bohater Franek razem z innymi licealistami pomagał w prowadzeniu kampanii na rzecz kandydata demokratycznej opozycji, Aleksandra Milinkiewicza. Rozdawał na ulicy niezależną prasę, brał udział w wiecach rozpędzanych przez specjalne jednostki milicji.

Mimo represji i zastraszania uczennicom i uczniom zdelegalizowanego liceum udało się  zorganizować koncert - protest przeciwko fałszowaniu wyborów. Wzięło w nim udział tysiące ludzi. Przez trzy dni i trzy noce koczowali na głównym placu Mińska w namiotowym miasteczku, które zostało spacyfikowane w trakcie brutalnej nocnej akcji milicji. Franek i jego koleżanki i koledzy nie poddają się, gorąco wierzą, że kiedyś Białoruś będzie wolnym krajem.

Uczniowie klasy III c  oglądając film mieli za zadanie wynotować odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak władza na Białorusi reaguje na działania społeczne?
  • W jakich warunkach przetrzymywani są więźniowie?
  • Jakie trudności mają bliscy odwiedzający aresztowanych?
  • Jakie działania były podejmowane przez białoruską młodzież na rzecz swojego kraju?
  • Z jakimi trudnościami spotyka się młodzież w swoich działaniach?
  • Co może spotkać dziennikarzy za pisanie artykułów, które nie podobają się władzy?
  • Jaka jest kara za roznoszenie ulotek opozycji?
  • Jakie znaczenie ma białoruska szkoła dla uczniów i dlaczego je zamykają?
  • W jaki sposób młodzież angażowała się politycznie w wybory?
  • W którym kierunku chce iść Białoruś - na Wschód czy na Zachód?

Po filmie uczestnicy wyrazili swoje emocje, które towarzyszyły im w czasie oglądania filmu,   a następnie w grupach zastanawiali się jakie działania na rzecz Białorusinów można by podjąć i zrealizować na terenie naszej szkoły.